Казки на ніч дітям (для дівчаток і хлопчиків) – це чудова традиція, яка вже давно ввійшла в звичку. Батьки регулярно читають малюку різноманітні повчальні історії, завдяки яким дитина швидше заспокоюється і засинає. Проте це далеко не всі переваги казок – вони допомагають дітям активно розвиватися. Прочитані твори позитивно впливають на дитячу психіку, розвиток мозку, що напряму пов’язано з мовленням.
Адже саме дошкільний вік прийнято вважати одним із найбільш критичних в плані розвитку головного мозку. Тому батьки повинні намагатися не втратити шанс виховати і виростити високоінтелектуальну, різностороннє розвинену особистість.
У дітей, яким батьки щовечора читають казки, підвищується активність мозку, що напряму пов’язано з семантичною обробкою інформації. В результаті формується здатність знаходити основний зміст прочитаного чи сказаного. Не дарма Альберт Ейнштейн стверджував: «Якщо ви хочете, щоб ваші діти були розумними – читайте їм казки. Якщо ви хочете, щоб вони стали ще розумнішими, то читайте їм більше казок».
Читання дитині на ніч – в чому користь
Читання повчальних історій і розповідей дітям у віці від трьох до семи років дозволяє малюку активно розвиватися. Саме тому багато дитячих психологів і педагогів в один голос стверджують: частіше читайте дітям перед сном.
Процес читання дозволяє вирішити такі важливі завдання:
- Збереження і підтримка гармонії в сім'ї. Сучасний ритм життя не залишає батькам достатньо вільного часу на спілкування з власним малюком. Тому вечірнє читання може стати чудовою сімейною традицією.
- Розвиток інтелектуальних можливостей. Читання корисно в будь-якому віці, незалежно від часу доби. Вечірнє читання гарно відкладається в пам’яті кожної дитини, адже перед сном тіло повністю розслабляється, а мозок, навпаки – активується. Тому малюк ввечері набагато краще сприймає новий матеріал, ніж вранці чи протягом дня. В результаті батьки можуть не лише прочитати розповідь, але і задати декілька питань своєму малюку щодо певних подій, про які він дізнався.
- Любов до літератури. Сучасну дитину достатньо складно зацікавити книгою, оскільки вона віддає перевагу отримувати інформацію за допомогою комп’ютера та інших гаджетів. Протягом всього дня малюк може повністю поринути в роботу за комп’ютером, а ввечері настає час «маленького слухача». Тому батьки повинні максимально використовувати цей час і часто читати різні захопливі історії.
- Формується світосприйняття. Під час прослуховування казки діти в віці чотирьох-п’яти років особливо люблять фантазувати і уявляти себе на місці головного героя. Разом з ним малюк переживає певні ситуації, намагається допомогти герою. Таким чином, дитина вчиться співпереживати іншим, розрізняти такі поняття як добро і зло. В педагогіці дана методика називається казкотерапією.
Багато мам і тат починають читати своїм малюкам казки з раннього віку – від 1 року. Для дітей рекомендовано вибирати виключно добрі казки, де добро завжди перемагає зло – це сприяє формуванню певної моделі відносин і поведінки.
Казки для дітей 3-4 роки
Казкові історії для дітей віком від 3 до 4 років – це захоплюючі розповіді з цікавим і в той же час простим сюжетом. Саме цей вік вважається одним із найулюбленіших для письменників-казкарів.
В ролі головних персонажів все частіше виступають різноманітні тварини. Такі книги можуть бути доповнені значною кількістю яскравих картинок, що допоможе дитині з легкістю візуалізувати героїв історії.
Перед тим як почати читати казку на ніч дітям, батьки повинні пам’ятати, що існує декілька найбільш актуальних тем для цього віку: добро і зло, сила і беззахисність, дружба, допомога і подяка.
В список найбільш популярних казок входять:
- «Спляча красуня» Ш. Перро.
- «Котенята» Міхалков С.А.
- «Маленькі чоловічки» брати Грімм.
- «Федорино горе» Чуковський К.
- «Чорний омут» Козлов С.Г. та інші.
Серед величезного різноманіття казок кожен з батьків може підібрати для свого малюка оригінальні та захопливі історії, які стануть улюбленими творами малюка.
Казки і повчальні оповідання для дітей 5-7 років
Діти шкільного і дошкільного віку люблять читати казки самостійно, при цьому не відмовляючись від того, щоб хтось із батьків їм прочитав на ніч захопливу і повчальну історію. З віком у дитини активно розширюється кругозір, вона починає цікавитися різними сферами, задаючи велику кількість запитань. Це популярний вік «чомучки».
Дітвора в такому віці достатньо допитлива, саме тому так важливо розбавити дитячу літературу різними повчальними історіями, казками, в кінці яких дитина обов’язково зробить логічний і правильний висновок.
Одні із самих популярних казок:
- «Бармалей» Чуковський К.
- «Паличка-виручалочка» Сутеєв В.Г.
- «Квітка-семиквітка» Катаєв В.П.
- «Ельфа і носова хустинка» А. Ліндгрен.
- «Свинопас», «Непохитний олов’яний солдатик», «Гидке каченя» Г.К. Андерсен.
- «Попелюшка чи чарівний черевичок» Ш. Перро та інші.
В цих історіях набагато більше персонажів, що робить казку ще більш цікавою, оскільки дитина може «спостерігати» відразу за декількома героями, їх вчинками, висловлюваннями.
Спільне читання – сімейні традиції
Повчальні оповідання для дітей, різні історії чи казки на ніч – читання подібних творів може стати гарною сімейною традицією. Навіть 15-20 хвилин, проведені таким чином з дитиною, дають можливість відзначити багато беззаперечних переваг:
- Після прочитаного дитина зможе разом з батьками обговорити сюжетну лінію. Це допомагає розвинути дитячу уяву, фантазію і поповнювати словниковий запас.
- За рахунок казок дитина з легкістю може сформувати власне уявлення про реальний світ, розібратися з особливостями поведінки в суспільстві, в колективі.
- Вибір правильних історій сприяє формуванню певної системи цінностей, за рахунок якої малюк може розібратися з такими складними поняттями, як добро і зло.
- Під час співпереживання до певних героїв малюк розширює свій спектр емоцій.
Якщо в книжці представлені ілюстрації до казки, важливо обов’язково показати їх малюку і разом з ним згадати, до якого саме епізоду запропонований цей малюнок. Це сприяє тренуванню пам’яті малюка і допомагає перевірити його уважність. Батьки можуть допомагати своєму малюку, задаючи навідні питання. Таким чином, налагоджується зв'язок між батьками і дитиною, формується «сімейний» діалог.